Van 8.00 tot 10.00 uur en van 13.00 – 15.00 zit de assistente voor u klaar om u te helpen met
- afspraken maken
- recept aanvragen (bij voorkeur via receptenlijn, 24 uur per dag bereikbaar)
- visite aanvragen
- uitslagen bespreken
- vragen beantwoorden
Wij verzoeken u vriendelijk rekening te houden met deze richtlijn, zodat wij de zorg zo goed mogelijk kunnen organiseren.
U kunt bij de assistente verder terecht voor:
- bloeddruk meten
- oren uitspuiten
- zwangerschapstest
- urine onderzoek
- bloedsuiker- en Hb-controle
- uitstrijkjes (in het kader van het bevolkingsonderzoek)
- reizigersadvisering en vaccinaties
- verstrekken van informatie
Toelichting
De assistente staat u als eerste te woord wanneer u met de praktijk belt. Ze maakt afspraken voor het spreekuur, de huisbezoeken en het telefonische spreekuur. Zij weet het antwoord op veel praktische vragen, bijvoorbeeld over verwijzingen en recepten. U kunt haar ook bellen voor uitslagen van urine- of bloedonderzoek en voor herhalingsrecepten.
Een van haar taken is het sorteren van de gevraagde hulp. Dat wordt triage genoemd. Als u een afspraak wilt maken op het spreekuur van de huisarts, informeert de doktersassistente naar de reden van uw komst. Het doel is dat u passende zorg krijgt, op een geschikt moment, door de juiste hulpverlener.
Om een aantal redenen is het belangrijk dat er triage wordt verricht:
– De doktersassistente maakt een inschatting van de snelheid waarmee iemand met zijn/haar klacht geholpen moet worden (soms moet het sneller dan iemand denkt, soms kan het later dan iemand denkt).
– Het toekennen van de juiste hulp of actie bij de vraag van een cliënt; bijvoorbeeld een (spoed)afspraak, een (spoed)visite, een advies of recept.
– De juiste tijd wordt ingepland, indien nodig bijvoorbeeld een dubbel consult.
– De juiste hulpverlener wordt ingeschakeld. In onze praktijk zijn meerdere hulpverleners werkzaam en iedereen heeft zijn eigen taken.